Bantuan RM800 Untuk Individu Yang Belum Bekerja Tahun 2021



Untuk pengetahuan anda, program yang dikenali sebagai PERANTISAN adalah merupakan sebuah program terbuka untuk golongan belia yang belum bekerja untuk melakukan permohonan Program Perantisan PERKESO yang telah dilaksanakan di bawah PEMERKASA. 


Setelah menerima maklum balas daripada pihak industri, program ini telah ditambah baik yang mana program ini akan menjanjikan sesuatu yang jauh lebih baik berbanding sebelum ini. Ikuti maklumat lanjut mengenai program dan bantuan yang telah pasukan Salam Kerjaya sediakan di bawah ini. 


JUMLAH BANTUAN & TARIKH PERMOHONAN


1. Program Perantisan Asal (PenjanaKerjaya 2.0)

  • Tempoh Latihan : 3 bulan
  • Jumlah Insentif : RM1,000
  • Tarikh Permohonan : -

2. Program Perantisan PERKESO PEMERKASA (Permohonan Baru)
  • Tempoh Latihan : 6 bulan
  • Jumlah Insentif : RM800
  • Tarikh Permohonan : 1 April 2021

3. Program Perantisan PERKESO PEMERKASA (Lanjutan daripada Perantisan Asal)
  • Tempoh Latihan : 3 bulan + 3 bulan lanjutan
  • Jumlah Insentif : RM1,000 (3 bulan pertama), RM600 (3 bulan lanjutan)
  • Tarikh Permohonan : 15 April 2021


SYARAT KELAYAKAN
  • Pihak majikan yang mengambil perantis di bawah Penjana Kerjaya layak untuk memohon untuk para pekerjanya menjalani latihan semula atau peningkatan kemahiran berdasarkan keperluan pekerjaan atau perusahaan berkenaan. 
  • Hanya kursus yang dikenalpasti bersesuaian dengan keperluan industri akan diluluskan. 
  • Setiap perantis yang tersenarai di bawah PenjanaKerjaya 2.0 hanya boleh mengikuti 1 kursus sahaja. 

CARA MEMOHON

Berikut adalah merupakan cara untuk melakukan permohonan bagi bantuan ini:


SOALAN LAZIM

1. Adakah syarikat perlu berdaftar dan mengiklankan kekosongan pekerjaan bagi perantisan di portal MYFutureJobs?
  • Ya. Syarikat perlu berdaftar dan mengiklankan kekosongan jawatan bagi perantisan di Portal MYFutureJobs.

2. Adakah perantis yang diambil bekerja di bawah Program Perantisan ini perlu mencarum dengan PERKESO?
  • Ya. Setiap perantis yang diambil bekerja di bawah program ini perlu mencarum dengan PERKESO. 

3. Sekiranya perantis tidak dibayar gaji/elaun, kepada siapakah mereka boleh melakukan aduan?
  • Perantis yang tidak dibayar elaun atau gaji ataupun tidak diberikan latihan di tempat kerja, mereka boleh melakukan aduan di PERKESO melalui emel penjanakerjaya@perkeso.gov.my

Post a Comment

1 Comments

  1. Halo semuanya, nama saya Indrias Priastuti seorang wanita dari indonesia, dan saya bekerja dengan negara berkembang biak, dan kami telah mendengar dan juga dari perusahaan pinjaman, saya ingin segera menggunakan media ini untuk seluruh indonesia untuk mencari pinjaman internet Sangat hati-hati - Berhati-hatilah agar tidak jatuh ke tangan scammers dan penipu, ada banyak kreditur kredit palsu di sini di internet dan beberapa dalam upaya asli dan nyata,

    Saya ingin memberikan kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membimbing saya ke pemberi pinjaman nyata dan dana pinjaman nyata telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Anugerah, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditur kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk biaya pendaftaran . . , Garansi, pajak, dan setelah pembayaran saya masih belum mendapatkan pinjaman saya.

    Setelah berbulan-bulan di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditur kredit asli online yang tidak akan menambah rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk menghubungi teman saya yang baru saja mendapatkannya. Pinjaman online, kami meresmikan kami tentang masalah ini dan dia menceritakan kisah seorang wanita bernama Mrs ELINA JOHNSON yang merupakan CEO ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN.

    Maka saya dan suami mengajukan aplikasi untuk jumlah pinjaman (Rp 1.000.000.000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak menjaga usia saya, karena saya mengatakan apa yang saya ingin membangun bisnis saya dan pinjaman saya telah disetujui dengan mudah. Tidak ada stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari sehari setelah sertifikat yang saya setorkan ke bank dan impian saya masuk. Jadi saya ingin saran yang memerlukan panggilan cepat sekarang atau email di elinajohnson22@gmail.com

    Tidak hanya sampai di situ, sang ibu memastikan tim ahlinya membantu Anda dalam berinvestasi sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

    Dia adalah wanita yang sangat baik dan dia tidak tahu saya melakukan ini. Saya berdoa semoga ALLAH memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya. Anda juga bisa menghubungi saya di indriaspriastuti2@gmail.com nice day info lebih lanjut..

    ReplyDelete