"Terlalu Tinggi Gaji Minimum RM1,100 Bagi Sesetengah Sektor," Kata Menteri


KOTA KINABALU: Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran berkata, kerajaan akan mengkaji gaji pokok lebih “relevan” bagi sektor tertentu kerana RM1,100 terlalu tinggi bagi sesetengah sektor.

Beliau berkata, ini bermakna akan ada gaji minimum berbeza bagi sektor seperti perladangan, hotel dan kedai kopi.

Katanya, perkara itu memerlukan lebih banyak kajian sebelum dibawa ke Kabinet untuk pertimbangan.

Terdahulu, Kulasegaran mengadakan perbincangan dengan Persekutuan Majikan Malaysia cawangan Sabah.

Katanya, ahli persekutuan itu memberitahu majikan perlu mengurangkan jumlah pekerja atau menamatkan perniagaan mereka kerana tidak mampu memberi gaji minimum kepada pekerja.

Kadar gaji minimum ditetapkan pada RM920, sebelum dinaikkan kepada RM1,100 di seluruh negara mulai 1 Januari lalu.

Kulasegaran berkata, kementeriannya turut mempertimbangkan langkah meminda undang-undang buruh untuk menjadikannya lebih relevan.

Ia termasuk Akta Pekerjaan, Akta Kesatuan Sekerja, Akta Standard Minimum Perumahan dan Kemudahan Pekerja, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, Akta Keselamatan Sosial Pekerja dan Akta Sistem Insurans Pekerjaan.

Sumber: Free Malaysia Today

Kajian gaji minimum ikut sektor dimulakan tidak lama lagi – Kulasegaran

Kajian semula kadar gaji minimum mengikut sektor pekerjaan yang dicadangkan sebelum ini akan dimulakan dalam masa terdekat sebelum satu kadar baharu diperkenalkan dalam tempoh dua tahun dari sekarang.

Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran, berkata menerusi kajian semula itu, kementerian akan meneliti secara terperinci gaji minimum yang sesuai dengan keadaan semasa mengikut setiap sektor pekerjaan berbanding kadar sama rata yang digunakan sekarang.

Beliau berkata, langkah itu sejajar dengan pelaksanaan kadar gaji minimum yang membolehkan ia dikaji semula sebelum satu kadar baharu dikuatkuasakan.

“Kadar minimum sebelum ini khususnya di Sabah dinaikkan kepada RM1,100 daripada RM920. Ramai peniaga merungut dan ada yang mendakwa terpaksa menutup beberapa premis kerana berdepan kos tinggi.

“Sekarang, kadar gaji minimum dikuatkuasakan sama rata untuk semua pekerja tanpa mengira sektor. Jadi kerajaan akan melihat untuk mewujudkan kadar gaji minimum berdasarkan sektor, contohnya perladangan satu kadar gaji, begitu juga dengan sektor perhotelan dan sektor lain,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas mempengerusikan mesyuarat Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), yang turut dihadiri Ahli MEF, Prof Madya Dr Michael Chiam, di sini, hari ini.

Kulasegaran berkata, kadar gaji minimum mengikut sektor lebih sesuai dan mudah dilaksanakan berbanding kadar sedia ada yang dikuatkuasakan untuk semua sektor pekerjaan.

Dalam hal lain, beliau berkata pihaknya akan melihat kemungkinan untuk memperluaskan beberapa akta berkaitan pekerja ke Sabah dan Sarawak menerusi pindaan yang sedang dalam kajian, antaranya membabitkan Akta Standard Minimum Perumahan Kemudahan Pekerja 1990.

Katanya, ketika ini akta itu hanya membabitkan pekerja di Semenanjung, namun tidak di Sabah dan Sarawak memandangkan kedua-dua negeri mempunyai undang-undang berkaitan buruh yang berasingan.

“Kita akan bincang dengan kerajaan di kedua-dua negeri berkaitan akta ini supaya pekerja di Sabah dan Sarawak juga mendapat kemudahan perumahan seperti di Semenanjung,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, pihaknya sedia mempertimbangkan untuk mewujudkan majlis penasihat buruh yang berasingan untuk Sabah bagi menangani isu pekerja di negeri ini kerana situasinya berbeza dengan Semenanjung.

Ketika ini, hanya ada Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan (NLAC) yang ahlinya terdiri daripada badan seperti MEF dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

Sumber: BH Online

Post a Comment

2 Comments

  1. Sewa rumah+Bil api air+barang dapur+minyak kenderaan sda mau 1k blm lgi yg byar bulanan kereta

    ReplyDelete
  2. poker online dengan pelayanan CS yang baik dan ramah hanya di AJOQQ :D
    ayo di kunjungi agen AJOQQ :D

    ReplyDelete