i-Sayang KWSP: Tarikh Pembayaran & Jumlah Bantuan Yang Akan Diterima


Berita baik buat semua rakyat Malaysia kerana pada tahun ini pihak Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan melancarkan kemudahan i-Sayang yang merupakan sebahagian usaha pihak kerajaan dalam membantu meningkatkan kesejahteraan rakyat. 

Menurut pengerusi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) iaitu Tan Sri Ahmad Badri Mohd Zahie telah berkata bahawa kemudahan ini akan membolehkan pemindahan secara sukarela 2% caruman KWSP daripada akaun suami ke akaun isteri. 

Berikut adalah maklumat lanjut berkaitan bantuan i-Sayang KWSP tahun 2022. 

APA ITU i-SAYANG KWSP?

i-Sayang KWSP adalah merupakan satu kemudahan yang akan membolehkan pemindahan secara sukarela 2% caruman KWSP daripada akaun suami ke akaun isteri

CARA MOHON i-SAYANG KWSP

Untuk maklumat anda, buat masa ini kami masih belum mendapat sebarang maklumat berkenaan cara untuk melakukan permohonan i-Sayang KWSP. Pihak kami akan melakukan kemaskini dari semasa ke semasa. 

JUMLAH BANTUAN i-SAYANG KWSP

Berikut adalah merupakan jumlah yang bakal diterima daripada bantuan i-Sayang KWSP 2022:

  • Membenarkan pemindahan secara sukarela 2% caruman daripada akaun suami ke akaun isteri.
  • KWSP akan menyokong skim caruman lebihan yang sukarela yang mana ahli boleh meminta pihak majikan untuk meningkatkan caruman KWSP mereka kepada lebih dari 11% kadar berkanun. 

TARIKH BAYARAN i-SAYANG KWSP

PERHATIAN: Bagi tarikh bayaran i-Sayang KWSP masih belum disahkan buat masa ini. Namun, bayaran tersebut dijangka bakal dilaksanakan bermula pada awal tahun 2022 ini. Pihak kami akan melakukan kemaskini dari semasa ke semasa berkaitan tarikh pembayaran bantuan i-Sayang KWSP ini. 

INISIATIF i-LINDUNG KWSP

Selain i-Sayang KWSP, satu lagi kemudahan yang akan dilancarkan untuk bakal pesara adalah i-Lindung, iaitu skim yang membenarkan pengeluaran dari Akaun 2 untuk membuat pembelian insurans hayat dan penyakit kritikal melalui platform KWSP.

Antara inisiatif lain yang sedang dipertimbangkan juga termasuklah mewajibkan perlindungan kepada pekerja sektor informal dalam bidang bukan pertanian secara berperingkat.

Sumber: eCentral



Post a Comment

0 Comments