Semakan Permohonan Dan Pembayaran i-Suri KWSP 2021


 

Dengan insentif iSuri KWSP yang telah diperkenalkan kerajaan pada tahun 2018, kini suri rumah juga boleh menikmati dividen tahunan dan boleh memohon bantuan hilang upaya, bantuan kematian, pengeluaran simpanan dan pelepasan cukai iaitu tertakluk kepada syarat-syarat yang telah ditetapkan.


Kepada mereka yang telah membuat semakan kelayakan dan melepasi syarat-syarat kelayakan, anda boleh mula membuat pendaftaran dan permohonan caruman untuk semakan KWSP bermula sekarang.

Bantuan ini diteruskan untuk memberikan manfaat kepada lebih ramai golongan suri rumah di Malaysia berdasarkan pengumuman belanjawan 2021 yang lalu.


Cara Daftar Permohonan iSuri KWSP Secara Online


Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (kpwkm.gov.my) telah melaksanakan satu skim yang akan membela nasib golongan wanita di Malaysia. Inisiatif ini adalah untuk memperkasa dan meningkatkan martabat wanita di Malaysia.

  1. Anda boleh pergi ke mana-mana cawangan KWSP yang berhampiran dengan anda.
  2. Kakitangan yang bertugas akan membantu anda dengan membuat semakan kad pengenalan bersama-sama dengan borang pendaaftaran 16 G (M) dan borang pembayaran 6A (2) yang ingin anda lakukan. 
  3. Seterusnya anda akan diberikan pilihan untuk membuat bayaran iSuri KWSP RM5 setap bulan ataupun RM60 sekaligus untuk tempoh setahun.
  4. Setelah itu anda sudah boleh mula melakukan caruman daripada anda sendiri pada setiap bulan atau setahun
  5. Kerajaan pula akan menambah wang dalam akaun anda pada setiap bulan.

Syarat Kelayakan

  1. Anda mestilah warganegara Malaysia yang sah
  2. Pastikan anda sudah mendaftar diri anda dalam sistem Portal Pembasmian Kemisknan eKasih.
  3. Umur anda belum mencecah 60 tahun.
  4. Pastikan anda sudah mula mencarum kwsp sebanyak RM5 sebulan atau pembayaran caruman KWSP setahun sekaligus sebanyak RM60.
  5. Anda hendaklah berstatus sebagai seorang isteri kepada Ketua Isi Rumah.

Kelebihan iSuri KWSP (Bantuan Suri Rumah)


Dengan mendaftar dalam skim ini anda sekaligus melayakkan diri menerima beberapa kelebihan dan keistimewaan pencaruman yang lain. Antaranya ialah :

  1. Anda boleh membuat pengeluaran KWSP pada umur bermula 50 tahun, 55 tahun dan umur 60 tahun.
  2. Anda bakal menikmati tambahan pelaburan berdasarkan simpanan anda dalam akaun melalui pengumuman dividen KWSP setiap tahun. 
  3. Seterusnya bantuan sejumlah RM2,500 juga akan diberikan kepada waris jika berlaku kemalangan termasuk kematian.
  4. Dividen juga akan diberikan kepada anda.

Semakan Cara Bayaran Caruman iSuri KWSP


Kerajaan telah melancarkan program ini dengan mendedahkan butiran bagi skim ini yang mana terbahagi kepada 3 fasa. Kepada yang tidak mempunyai akaun anda boleh buka akaun anda terlebih dahulu. Mulakan caruman serendah RM5 dahulu. 

Fasa 1

Bermula 15 Ogos, Kerajaan akan melakukan bayaran RM40 ke akaun KWSP anda setiap bulan. Anda boleh tambah RM5 setiap bulan. 


Fasa 2

Bermula tahun 2019, Kerajaan akan terus bayar RM40 atau RM480 (setahun) ke akaun KWSP anda manakala RM10 lagi akan dibayar ke akaun SOCSO Perkeso anda. Jumlah keseluruhannya adalah RM50 setiap bulan. 

Fasa 3

Bermula tahun 2020, 2 peratus daripada bayaran caruman KWSP suami anda akan diberikan dan disalurkan ke akaun suami anda. 


Ramai telah menerima baik skim permohonan i suri KWSP yang terbaru ini. Hal ini bagi menjamin masa depan golongan wanita di Malaysia terutamanya golongan suri rumah yang melibatkan aspek keselamatan sosial yang selama ini terlepas pandang bantuan pada tahun 2021. 

Soalan Lazim 


1. Bagaimana cara pembayaran insentif KWSP iSuri?

Pihak KWSP akan memasukkan bantuan ini setiap 6 bulan sekali secara berkala iaitu siri pertama antara bulan Januari hingga bulan Jun. Manakala siri kedua pula bermula bulan Julai hingga Disember. Insentif ini akan dimasukkan terus ke akaun 2 dan juga akaun 1.

2. Bagaimana cara untuk mendapatkan maklumat lanjut?

Sistem hotline telah pun ditambah baik. Jika ada sebarang masalah dan soalan anda boleh terus hubungi kakitangan di bahagian Pusat Pengurusan Perhubungan di nombor 03-89226000



Post a Comment

0 Comments