Contoh Soalan Peperiksaan Pembantu Tadbir Undang-Undang Gred L19 di Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan



Contoh Soalan Peperiksaan Pembantu Tadbir Undang-Undang Gred L19 di Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan. Pengambilan bagi Pembantu Tadbir Undang-Undang L19 sedang giat berjalan yang akan dilakukan tidak lama lagi. Jika anda salah seorang calon untuk exam 13 Februari 2020 nanti, Anda berada ditempat yang betul. 

Tahun 2020 ini, SPA dijangka akan membuka ribuan peluang pengambilan pegawai baru bagi ditempatkan di banyak kementerian, jabatan di seluruh negara. Anda cukup bertuah kerana dipanggil untuk peperiksaan online kali ini kerana agak lama jawatan ini dibuka bagi pengambilan baru.

Ini merupakan peperiksaan kedua Bulan Februari ini setelah Peperiksaan Jurutera JA29 & J41 pada 5 Februari lepas.

Semakan Calon

Sebelum anda mengisi borang disini pastikan anda membuat semakan terlebih dahulu bagi mendapatkan angka giliran dan juga akses untuk peperiksaan online nanti. Anda boleh menyemak di

http://e-semakan.spa.gov.my/pembantutadbir_l19

Jika ada maklumat anda, tahniah, Anda kini selangkah untuk menjawat jawatan pembantu tadbir.


Format Peperiksaan Online Pembantu Pendaftaran

Dalam peperiksaan online kali ini mengandungi 2 seksyen sahaja iaitu daya menyelesaikan masalah dan juga kefahaman bahasa inggeris. Bagi daya menyelesaikan masalah, anda perlu tahu dan ingatkan kembali apa yang anda pelajari ketika Sijil Pelajaran Malaysia dahulu. Begitu juga kefahaman bahasa Inggeris yang baru sahaja diperkenalkan.


SEKSYEN A – DAYA PENYELESAIAN MASALAH

Masa: 25 minit

Bagi seksyen ini calon dikehendaki untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan menggunakan:

(i) Kemahiran Logik

Dalam seksyen ini calon dikehendaki menggunakan segala pengetahuan yang ada, kemahiran berfikir serta kemahiran untuk mengaplikasi maklumat-maklumat tersebut untuk memilih jawapan tepat dalam menyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan.


Contoh Soalan




[Ini BUKAN SOALAN BOCOR. Hanya contoh sahaja]


(ii) Kemahiran Menginterpretasi Data

Calon akan diberi beberapa soalan menyelesaikan masalah yang menggunakan perangkaan. Angka yang diberi perlu dianalisa untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan. Calon boleh menggunakan graf, jadual dan sebagainya agar mudah untuk calon memberi jawapan.



Contoh Soalan





[Ini BUKAN SOALAN BOCOR. Hanya contoh sahaja]
(iii) Konsep-Konsep Matematik (Formula)

Konsep Matematik yang perlu digunakan merangkumi algebra dan geometri. Asas-asas Matematik tersebut tidak melebihi Sukatan Pelajaran Menengah Atas (SPM). Oleh itu, soalan-soalan ini dianggap sesuai untuk kesemua calon. Calon-calon dalam jurusan Matematik tidak mendapat kelebihan di seksyen ini kerana soalan-soalan yang dikemukakan merupakan soalan logik. Proses penyelesaian masalah tersebut mengaplikasikan konsep-konsep Matematik di peringkat Sukatan Pelajaran Menengah Atas (SPM).



Contoh Soalan




peperiksaan online pegawai tadbir dan diplomatik


[Ini BUKAN SOALAN BOCOR. Hanya contoh sahaja]
SEKSYEN B: KEFAHAMAN BAHASA INGGERIS

Masa: 20 Minit

Seksyen ini adalah bagi menguji kemahiran bahasa inggeris calon yang bakal menjadi penjawat awam. Ia tidak terlalu sukar kerana soalan tahap SPM. Tapi jangan pandang ringan bagi seksyen ini.

1. Ali didn’t have much money, ______ he got by.
A. since
B. but
C. so
D. for

Jawapan: B


Dalam bahagian ini juga anda akan dibekalkan dengan sebuah petikan Bahasa Inggeris dan diberikan pilihan jawapan. Dalam seksyen ini calon akan diuji mengenai tahap kefahaman dalam Bahasa Inggeris. Soalan akan merangkumi dua petikan pendek beserta 10 soalan kefahaman dan 20 soalan tatabahasa.

Anda perlu membaca esei, melihat keseluruhan idea esei tersebut dan mula menjawab soalan objektif yang menguji kefahaman anda.

Contoh Soalan

Title : Foreign Immigrants

The existence of more than two million foreign immigrants (both legal and illegal) causes major concern of certain parties in the nation. The labor sector for example is monopolized by foreign workers including construction works, house maids, production lines, field work, agriculture and services. The increasing number of incoming immigrants implicates many things.

On the positive side, there are benefits of having foreign laborers. Among the benefits of foreign labor is how cheap they are. With reduced labor costs, it will eventually result in lower production costs. Foreign laborers are also considered productive an efficient as they are known not to complain much. Furthermore, they are considered robust with their willingness to do a multitudes general works which are otherwise considered dirty, dangerous and require a great amount of strength.

In addition, foreign workers are known to have contributed to the Nation’s development. They also help with the public elections. In the long run, foreign immigrants help with the diplomatic relations between countries. Despite all the benefits mentioned, foreign labor is known to cause a lot of problems. With general labor works and services being monopolized by foreign workers, the job market is severely limited for Malaysians to even consider. At times, proper documents are absent for these foreigners which results in numerous issues later on. Furthermore, a lot of foreign workers comprise of incompetent human resource, restricting them to only perform general works or typical labor i.e. cleaning.

With the influx of immigrants, it is difficult to keep track; arising certain issues such as the laborers’ welfare, etc. are usually caught in disregard. This is evident with cases of physical abuse of foreign maids for example. Implications are further evident with the involvement of crime, prostitution and drug trafficking by foreign immigrants. What’s worse is the existence of middlemen, job agencies and corrupt government officials who are simply irresponsible with so many immigrants that are not accounted for.

In conclusion, it can be said that the existence of foreign immigrants have its benefits and as well as downsides. However, the peace and prosperity of our nation must be well-balanced and maintained in order to address this issue.






Dan banyak lagi contoh soalan yang akan menguji kemahiran bahasa inggeris anda menerusi contoh soalan dan nota yang akan diberikan kepada anda.

Masa sudah suntuk bagi para calon membuat persediaan! 

Jalan pintas ialah dengan mendapatkan rujukan yang telah disiapkan untuk anda termasuk nota-nota dan juga contoh soalan peperiksaan SPA versi terkini.


Rujukan Peperiksaan Online Pembantu Tadbir Undang-Undang Gred L19


DAPATKAN RUJUKAN KHAS : KLIK SINI

Bagi mereka yang tak tahu nak prepare apa dan rasa 'kosong', Kami ada menyediakan contoh soalan dan juga nota penting bagi anda kuasai sebelum menjalani peperiksaan online ini.


Tahniah kerana memilih untuk memiliki rujukan persediaan PEMBANTU TADBIR UNDANG-UNDANG L19 sesi 13 FEBRUARI 2020 ini

Pembelian ini didatangkan dengan pakej tambahan untuk memastikan anda dapat maksimum exam anda FEBRUARI 2020 dan menjawat jawatan Pembantu PEMBANTU TADBIR UNDANG-UNDANG L19 ini



DAPATKAN RUJUKAN KHAS : KLIK SINI

Post a Comment

0 Comments